JAWA 500 Rotax
Motor: čtyřdobý, vzduchem chlazený
Počet válců: 1
Objem: 494 ccm
Výkon: 20 kW
Pohotovostní hmotnost: 170 kg
Nejvyšší rychlost: 145 km/h
Spotřeba na 100km: 4,5 l
Poháněná náprava: zadní
Země výroby: ČSSR
Výroba: 1985 – 1990
Motocykly byly vyráběny ve Výzkumném a Vývojovém závodě n. p. Jawa v Praze-Strašnicích. Vyrobeny byly v malé 30-ti kusové sérii pro potřeby Ministerstva vnitra – 5.správa SNB (ochrana ústavních činitelů – doprovodná služba). Určeny byly pro čestné doprovody u Hradní stráže v letech 1985-1990. V roce 1990 je nahradily motocykly BMW. Na stavbu motocyklu byl použit rám Jawy 350-634 a rakouský soutěžní motor Rotax. Po vyřazení ze služby u Hradní stráže byly v podstatě ještě zánovní motocykly předány krajským útvarům dopravní služby Policie ČR. Po rozdělení Československa v roce 1993 zůstalo v ČR 15 těchto motocyklů dalších 15 pak putovalo na Slovensko. Postupně v letech 2000-2002 byli vyřazovány z majetku MV.
Motor: Výrobce ROTAX GMBH Austria, Typ 506 Enduro, zdvihový objem 504ccm, výkon 42k při 7000 ot./min., vrtání/zdvih 89x81mm.
Výrobní čísla motocyklů byla 000001 až po číslo 000030. Motocykl výrobního čísla 825000011 můžete například vidět v muzeu Policie ČR v Praze-Karlově, motocykl výrobního čísla 825000015 v muzeu Policie Bratislava.