AVIA A21.1 F (Furgon)
Motor: vpředu, čtyřdobý, kapalinou chlazený
Počet válců: 4
Objem: 3595 cm³
Výkon: 60 kW
Pohotovostní hmotnost: 2400 kg
Nejvyšší rychlost: 95 km/h
Spotřeba na 100km: 9-12 l
Poháněná náprava: zadní
Země výroby: ČSSR
Výroba: 1983-1998
V roce 1984 byl ukončen vývoj vozidla AVIA A 21 F pro potřeby výjezdových skupin DS VB vojskovými zkouškami v rámci S SNB hl.m. Prahy a u OS SNB Mělník. MV ČSR požadovalo vybavit po 1 kuse vozidly DI VB a DO VB – tj. celkem 90 ks vozidel a MV SSR požadovalo 50 ks vozidel. Vybaveny měly být přednostně útvary, které vlastnily fotogrammetrickou techniku. Tyto nové AVIE měly nahradit ne zcela vyhovující výjezdová vozidla skupin pro vyhledávání dopravních nehod Škody 1203, VAZ a GAZ kombi.
Dále pak v roce 1988 bylo objednáno 7 kusů vozidel jako výjezdových kriminalistických laboratoří. Cena jednoho takového vozidla byla 251500 Kčs. Podrobnější informace naleznete zde:
nejdříve o prototypu:
https://www.oovbstrnadice.cz/vyjezdove-vozidlo-avia-a-31-pojizdna-krimi-laborator-prototyp/
a pak o sériově vyráběných:
https://www.oovbstrnadice.cz/vyjezdove-vozidlo-avia-a-21-pojizdna-krimi-laborator/
Informace k výjezdovému vozidlu dopravní služby pak zde:
https://www.oovbstrnadice.cz/vyjezdove-vozidlo-avia-a21-dopravni-sluzba/
Vozidla AVIA A 21 byla dále užívána Veřejnou bezpečností na vyšetřovacích či potápěčských odděleních. Využití těchto vozidel spočívalo také v možnosti přepravy větších počtů zadržených. Uvnitř vozů se většinou k tomuto účelu nacházely jednoduché laminátové sedačky, oddělená místa dozorčích apod. Využití tedy nalezla nejenom u VB, ale i u Sboru nápravné výchovy (dnešní Vězeňská služba) jako vozy pro přepravu vězňů. Tato vozidla byla jedna z nejdéle sloužících v barevném žlutobílém provedení a to i po roce 1989 – samozřejmě již s nápisy POLICIE.
V současné době jsou některé novější typy těchto vozidel ještě k vidění u POLICIE ČR i Vězeňské služby v činné službě.