AVIA A31
Motor: vpředu, čtyřdobý, kapalinou chlazený
Počet válců: 4
Objem: 3595 cm³
Výkon: 60 kW
Pohotovostní hmotnost: 4200 kg
Nejvyšší rychlost: 86 km/h
Spotřeba na 100km: 9-14 l
Poháněná náprava: zadní
Země výroby: ČSSR
Výroba: 1968-1998
Vývoj tohoto vozidla pro účely SNB byl zahájen v roce 1975 pod označením A31-SZA. Výroba prototypu pak následovala v roce 1981. Prototyp byl PP VB ČSR převzat 25.3.1983. Objednáno v závodě AVIA Ivančice bylo nakonec z původních 150 ks vozidel jen 57. Využití těchto vozidel spočívalo v možnosti přepravy větších počtů osob. Příslušníků pořádkových jednotek VB, jejich výstroje, výzbroje na místa narušení veřejného pořádku, pátracích akcí, živelných pohrom apod. Uvnitř vozů se většinou k tomuto účelu nacházely jednoduché laminátové sedačky, oddělená místa dozorčích apod. Využití tedy nalezla nejenom u VB, ale i u Sboru nápravné výchovy (dnešní Vězeňská služba) jako vozy pro přepravu vězňů.
Podrobnější informace o zásahovém vozidle AVIA A31 Pohotovostního pluku naleznete zde:
https://www.oovbstrnadice.cz/zasahove-vozidlo-avia-a31-pohotovostni-pluk/
V roce 1976 byl zahájen vývoj prototypu pojízdné kriminalistické laboratoře na bázi vozidla A 31. Podrobnosti naleznete zde:
https://www.oovbstrnadice.cz/vyjezdove-vozidlo-avia-a-31-pojizdna-krimi-laborator-prototyp/
Avšak do sériové výroba šla pojízdná kriminalistická laboratoř na bázi vozidla A 21 – více info naleznete pod typem Avia A 21.
Vozidla Avia A31 byla dále užívána Veřejnou bezpečností na dopravních, vyšetřovacích či potápěčských odděleních, jako mobilní stanice STK či jako vozidla pro převoz vybavení pro vážení vozidel v provozu. Tato vozidla byla jedna z nejdéle sloužících v barevném žlutobílém provedení a to i po roce 1989, samozřejmě již s nápisy POLICIE.
V současné době jsou některé novější typy těchto vozidel ještě k vidění u POLICIE ČR i Vězeňské služby v činné službě.